Sunday, April 3, 2016

Batam, Indonesia

batam ni dekat dengan singapore dan johor je sebenarnya. aku takde minat nak pergi batam ni pun tapi sebab ada kawan mak mertua yang war2kan kata barang sini murah2 juga so kami pun terpedaya nak join the trip.

macam biasa cari punya cari tiket. yang pergi batam masa tu hanya flight malindo dan firefly sahaja. apa lagi jenuh la naik pinor2 mata dok bukak dua website ni untuk tgok hari dan masa yg seswai atau lebih tepat lagi hari yang kalau pergi tu tiket murah siket la hendaknya.

daripada nak booking unutk berdua sahaja jadi 4 orang.. 5 orang..dan akhirnya hampir 12 orang yg join nak pergi batam ni. haha. 

sampai je batam kita makan dulu nasi padang. dalam ahli rombongan ni ada sorang kakak ni biasa ke batam. kerap jugalah. jadi dialah yg jadi tour guide kami. semua tempat makan best dia tau dan tmpat sopim juga. 

masa dari airport ada supir sorang ni jiran mak bagi nombor . bagus juga supir ni bawa kita jalan2 sekitar batam termasuklah ke tempat buat kek lapis bagai.

layan jelah gambar ya.. mmg agak murah2 juga barang2 sini cuma itulah dia... barang mostly datang dari jakarta dan bandung. so kat batam dah di markup sikit la. memandangkan juga ramai rakyat singapura yang masuk shopping brg groceries lagi tuha kat batam..ish3..dahsyat...

oh ya dan batam femes dengan tempat tak baik ..macam rumah pelacuran dan urut yang besepah sana sini. tapi itulah berbalik kepada niat korang. datang batam cari apa...??
apa yg korang cari memang itulah yg korang akan jumpa.. so far alhamdulillah kami takde pulak nampk rumah2 urut pelik2 atau pelacur2 seksi ke apa. semuanya nampak baik dan elok sahaja.

datang batam ni rasanya memang aku tak dan nak rasa lapaq aih..asik kenyang je. mana taknya tempat makan pun bersih. takda bau pelik2 so senangnk cari makan. ohh semuanya halal inshaallah sbb mostly yg dok batam ni muslim. :)

batam femes juga dengan kekacang nya.. kalau nk beli pergi ke pasar terus.. punyalah banyak kacang2 pelik. boleh rasa byk mana korg suka pastu kalau nk beli...belilah..kalau tamau pun xpa :)

















No comments: