Wednesday, May 16, 2012

Selamat Hari Guru.....



Setiap kali dalam setahun munculnya tarikh arini..pastinya tarikh arini membuatkan sekelian alam punye cikgu2 akan tersenyum lebar dan gembira..

mana taknya..ini adalah hari yg anak murid mereka akan kenangkan sampai bila2 pon..semua jasa cikgu2 pasti terbit di bayangan mata.. x kurang jugak aku...walaupon pernah menjadi pendidik untuk satu jangkamasa yang sekejap...aku tetap rasa bertuah dan hepi bila ade ucapan2 bekas pelajar yg singgah di wall fesbuk dan inbox henpon...

besarnya pengorbanan seorang cikgu ni ibarat lilin membakar diri...cikgu nih la buatkan aku jadi ape sekarang ni..masa sekolah2 dulu..ape la heran sangat hari guru..balik2 masa hari guru leh pakai baju bebas..xpayah bawak buku...ade makan2 ..leh bawak game main ngn kawan2...pastu ade persembahan pentas untuk cikgu...itu hari guru masa sekolah rendah dulu..

bila dah sekolah menengah..lain sikit cara sambutan hari guru ni...sbb aku ni prefect sekolah..mula la sibuk dengan nk buat backdrop..susun kerusi kat dewan...nk list down aktiviti sepanjang hari guru tersebut...ape ceramah2 dan slot2 special nk masukkan masa hari tu..aktiviti padang pon nak dengan cikgu...naik pening kepala...tapi aku hepi nk buat semua2 tuh...tapi cam biasa..ari guru hari yg ditunggu2 sebab xpayah nak masuk kelas..abis program..leh balik bilik...tido..haha(dulu asrama khen..)

masuk u...lagi lain..masa ni ..masing2 dengan hal masing2..takde lagi sambutan2 yang khas untuk para2 lecturer walopon nama die bukan cikgu atau guru..tapi itu juga sinonim....cuma yang akan kami buat....hadiahkan sesuatu dekat lecturer kegemaran  atau yang sporting sahaja...(pilih kasih hokay) haha...ade jugak masanya kami buat kad besar2 siap amik signature dari kawan2 sekelas..masa dip or degree..sama je situasinya..

now dah kerja....hm..tiap kali tiba tarikh ni....hanya satu je yg terkenang.....wajah setiap pendidik yg pernah mendidik diri aku nih sampai jadi begini...aku xleh nk bayang mcm mana keadaan aku sekarang kalau org yg bernama cikgu tu x pernah hadir dalam hidup aku....

jadinya..di hari yg penuh special buat cikgu2 sekalian...selamat hari guru aku ucapkan..jasa kalian hanya Allah sahaja mampu balas...Al-Fatihah buat semua cikgu2 aku...(sedekah walopon masih hidup) terima kasih x terhingga:)

No comments: